Ben jij ongeveer 15 jaar en is je motivatie voor school ongeveer ‘nul’?

Jij zit op havo/ vwo (of zou dat moeten kunnen), maar je bent niet echt gemotiveerd om te leren. Je moeder en/ of je vader maakt zich daar nogal zorgen over. Jou maakt het niet zoveel uit. Het zal vast wel goed komen. En anders zie je dán wel weer verder.

Herken jij dit?

Je ouders zeuren over school

Je moeder (en misschien ook je vader) zit telkens te zeuren over jouw schoolwerk. Je moet nú aan je huiswerk beginnen. Ze wil wéten wat je cijfers zijn. Altijd schrikt ze van onvoldoendes. Ze geeft je van die zogenaamde wijze adviezen waar je serieus niks aan hebt. Dit irriteert je mateloos. Waar bemoeit ze zich mee? Het zijn toch jóuw zaken? Het komt heus wel goed hoor! Je hebt nog tijd genoeg. Je kunt áltijd nog ff snel leren. No problem. Je moeder vindt dat jíj de sfeer verziekt. Maar zo is het niet. Zíj moet gewoon normaal doen.

School is nutteloos

 Er zijn veel interessantere dingen dan school. School is niet nuttig. Sommige vakken vind je oké. Maar, er zijn van die vakken waarvan je denkt: ‘Hier heb je echt niks aan. Nutteloos!’ Je gamet graag. Daar leer je trouwens meer van dan van school. Sporten is ook echt véle malen beter. En als ’s ochtends je wekker gaat maakt het echt héél véél uit of het vrijdag of zaterdag is.
Vrijdag denk je: ‘Oh no, school…….’. Je geeft je wekker een klap en gaat nog ff slapen.
Zaterdag denk je: ‘Yes, werken…… geld verdienen!!’ Je springt uit je bed en binnen 5 minuten zit je beneden je brood op te eten.

Ik krijg onterecht de schuld

Een slecht cijfer ligt niet aan jou.
Die leraar geeft de toets te laat op… kan jij niets aan doen!
Je hebt te veel huiswerk op één dag, precies als je een grote toets hebt; kan jij óók niets aan doen!
Leraar Engels kan écht níet uitleggen. En geen orde houden. Toch logisch dat je er weinig van snapt?!
Natuur- en scheikunde is zo onlogisch als wat. Bio ook. Dit is gewoon niet te leren. Ligt dus niet aan jou.
Je klasgenoten kunnen niet samenwerken. Zíj zorgen er voor dat je een slecht cijfer voor een samenwerkingsopdracht haalt.
Ook je ouders motiveren je niet echt. Maar, daar kom je nog wel over heen.  
Vakken waar je goed in bent lukken je prima. Dus… die andere dingen liggen niet aan jou. Zo simpel is het.

Leren is niet echt jouw ding

Leren is ook niet echt jouw ding. Liever had je dat scholen niet bestonden. Je bent slim zat om zonder school het leven door te gaan.  Op de basisschool kreeg je (soms) extra werk, zat je misschien in een plusklas en was je in vijf minuten klaar met je huiswerk. Je weet heus wel wat je interessant vindt. Als jij wilt kom je altijd te weten hoe iets zit; daar heb je school écht niet voor nodig; Youtube wel. Op de basisschool heb je nooit leren doorzetten met leren. Je hebt niet leren leren. Overzicht houden is een lastig dingetje. Logisch, want het boeit je niet. Misschien was het op de basisschool wel vaak te makkelijk voor je.

Je droom voor later gaat niet lukken

Van één ding baal je wel een beetje. Jij wilt later architect worden (bijvoorbeeld). Daar vragen ze dan diploma’s voor op minimaal HBO-niveau. Daar moet je toch echt wel minimaal je havo-diploma voor halen. Met je huidige cijferlijst is het niet zeker of dat ook gaat lukken. Dat is wel een dingetje. Stel dat het wel lukt, dan moet je nog heel wat jaren aan de studie. Dáár heb je geen zin in. Dus stel je je droom vast maar een beetje bij naar beneden. Dat ga je natuurlijk niet tegen je vrienden zeggen. Je zegt gewoon wat jouw plan is voor later. Of je zegt dat je het eigenlijk nog niet echt weet. Als ze over school beginnen en vragen hoe het met de cijfers staat praat jij je daar óók wel weer uit. Liever geen gezeur. Daar schiet je niets mee op.

Wat is het gevolg als er niets verandert?

De gevolgen zijn groter dan je denkt! Je blijft zitten en gaat op het nippertje over. Je haalt niet je havo- of vwo-diploma. De vervolgopleiding die jou écht verder brengt kan je wel vergeten. Je kiest een opleiding van lager niveau. Maar, daar ben je óók niet gemotiveerd voor. Je komt bij klasgenoten met een lager denkniveau dan jij. Ze denken voor jouw gevoel te simpel. Je bent niet gemotiveerd en daarom ga je niet je best doen voor mooie resultaten. Dat worden opnieuw lage cijfers. Je gaat zitten gamen, sporten en chillen. Na je schoolperiode heb je een matig leuke baan. Met een lager salaris. Je moet echt op je geld letten, tenzij je bij je ouders blijft wonen. Later een huis kopen en een beetje auto kan je écht wel vergeten. Je voelt je eigenlijk zwaar ongelukkig omdat je de hele dag bezig bent met dingen die je niet interesseren. Je kunt je wel voor je hoofd slaan, want om alsnog te gaan voor (bijvoorbeeld) architect ben je als volwassene járen bezig met een avondstudie. Hier wil je écht níet aan denken!

Hoe zou het voor jou zijn als...

Thuis is het meestal gezellig. Ik kan over van alles praten. Oók over school. Mijn ouders laten mij vrij in mijn schoolwerk. Dat is prettig. Daardoor hebben ik eigenlijk nooit echt ruzie als het over school gaat. Als ik vragen heb ga ik trouwens zélf wel naar hen toe.

School is nuttig. Of beter gezegd: ik bedenk het zo dat ik school nuttig vind. Zin in huiswerk heb ik niet echt, maar ik weet waar ik het voor doe. En zo vervelend is het nu ook weer niet. Verder heb ik een bijbaantje en hobby’s. Daardoor is het prima vol te houden.

Als ik iets zeg of vind heb ik daar áltijd een reden voor. Ze hoeven het heus niet met mij eens te zijn. Ik ben het dan ook niet met hen eens namelijk. Dat is toch prima? Dus… als ik zeg dat ik geen huiswerk heb… dan heb ik dat ook niet. Of als ik zeg dat ik het morgen wel leer… dan leer ik het dus gewoon morgen. Het is normaal dat anderen mij gewoon serieus nemen. En wel zo prettig.

Ik lukt goed met mijn cijfers. Ik weet precies welke cijfers ik nog moet halen om dit schooljaar te halen. Ik heb er voor mijn gevoel echt grip op. Vrij logisch: als ik een 8 wil halen leer ik daar gewoon langer voor. Ik plan dat dan ook een beetje. Dan ben ik niet zo gestrest voor een toets. Eigenlijk weet ik van tevoren al welk cijfer ik minimaal ga halen. En dan klopt het achteraf bijna altijd! Cool he!

Later wil ik een goede baan. Zover is het nog niet, maar ik droom ervan 😊. Ik weet echt zéker dat het me gaat lukken om dat voor elkaar te krijgen. Gewoon goed genoeg leren en al een beetje kijken welke school ik hierna ga doen. Nu is mijn school nog algemeen, maar op de volgende school ga ik doen waar ik echt zin in heb.

tienercoach pubercoach

Dit is voor jou ook mogelijk!

Ik heb een coachtraject gemaakt met de naam #re-turn to learn.

We hebben dan 6 gesprekken van één uur. Dat doen we met Zoom. Ik geef je telkens allerlei opdrachten via een gedeeld Word-bestand. Ik laat je nadenken over hoe jij denkt en doet. Ik geef je feedback en ik help je verder.  

Waarom zou jij dit traject moeten volgen? 

Wat is het resultaat?

Je praat met mij en ik ben soort van neutraal. Bij mij heb je het gevoel dat ik je steun in je studie. Ik begrijp je als iets niet lukt of als je er gewoon de balen van hebt. Daardoor gaat het tussen jou en je ouders ook lekkerder lopen en is het gewoon weer gezellig thuis.

School vind je een stuk nuttiger. Je weet waar je het voor doet en je gaat er ook voor. Ook als je soms minder zin hebt.

Je weet precies hoe jij je leren moet aanpakken. Daardoor heb je voor je gevoel écht grip op je cijfers. En dat voelt prettig! Daardoor ben je veel minder gestrest vanwege school. Dan onthoud je de leerstof beter en dat levert natuurlijk ook nog meer vrije tijd op.  

Jij voelt je een stuk prettiger en je bent een stuk zekerder van je zaak. Je ouders merken dat natuurlijk aan je. En ze reageren daardoor ook een stuk relaxter naar jou. Je kunt normaal met elkaar praten en ze nemen je gewoon serieus.

Je bent enorm in je zelfvertrouwen rond leren gegroeid. Je weet pas hoe dit voelt als je het meemaakt. Het zorgt ervoor dat je voor je gevoel ook écht kunt bereiken waar je nu nog van droomt. Dus… wil jij bijvoorbeeld architect worden? Dan heb je ook écht het gevoel dat jou dat gaat lukken.

Wat anderen zeggen...

wesley
Dankzij Renke heb ik nu grip op mijn eigen leerproces en houd ik het overzicht over mijn huiswerk/taken. Renke stelt precies de juiste vragen die mij op een andere manier naar huiswerk en leren lieten kijken, en door zelf antwoord op die vragen te geven, kom je uiteindelijk op een oplossing waar je zelf nooit op gekomen was. Anderen zouden ook veel aan Renke’s coaching hebben omdat hij je zelf laat nadenken over je manier van leren, waardoor je zelf ook actief bezig bent met het veranderen van je leerproces, en dat zorgt er weer voor dat je zelf de controle hebt over die verandering. Renke geeft ook inzicht in motivatie, leerstrategieën, doelen en planning.
Wesley, gymnasium 5e klas
Albert Jan
Al na de derde sessie had ik gevoel dat mijn zelfvertrouwen groeide. Nu kan ik plannen. Zo zorg ik dat ik minder stress heb. In het nieuwe schooljaar begin ik er gelijk mee.
Albert Jan, havo 4

1. Het grootste probleem was voor mij motivatie opbrengen voor het leren, en het naleven van mij planning.

2. Het grootste leermoment was toen Renke mij vertelde over hoe je een 'vaste' en een 'groei' mindset kan herkennen en verbeteren door het aanpassen van je houding. 

3. Ik zou Renke aanbevelen omdat hij je iets leert, en flexibel is in het oplossen van problemen. 

Jim, gymnasium 4