kieboom-hoogbegaafd-leren

Boek: Hoogbegaafd | Auteur: Tessa Kieboom

Omslag

hoogbegaafdheid kieboom tessa

Waarover gaat dit boek?

Als ouders van een (hoog-)begaafd kind/ tiener is dit een boek voor jou.

In dit boek ontdek je waaraan je begaafde kinderen kunt herkennen. Tessa Kieboom gebruikt naast de wetenschappelijke inzichten talloze voorbeelden die erg tot de verbeelding spreken.

Ze laat zien hoe je als ouder kunt bijdragen aan de kwaliteit van de interactie tussen jou en je kind.

 

Wat spreekt mij aan? Top 3

In relatie tot het thema waar ik mij mee bezig houd haal ik drie interessante items voor het voetlicht:

  1. dynamisch model van hoogbegaafdheid
  2. Focus op leren
  3. Opvoeden begaafden: een kwestie van respect

Dynamisch model van hoogbegaafdheid

Ten eerste spreekt mij het dynamisch model van hoogbegaafdheid aan. Het is een variatie op het drieringenmodel van Renzullie/ Mönks, en maakt de invloed van de interactie tussen kind en omgeving zichtbaar. Dat is precíes waar in mijn optiek ook als eerste de oplossing gezocht moet worden als het niet lekker loopt. Gezin, school en peers hebben invloed op de ontwikkeling van de in aanleg aanwezige begaafdheid naar zichtbare begaafdheid. Het vormt een interessant reflectiemodel voor ouders: op welke manier draag ik bij aan de ontwikkeling van mijn kind op de punten motivatie, creatief denkvermogen en intelligentie? En op welke manier draag ik bij aan de stagnatie van deze ontwikkeling? Dat zelfde kan je doen voor de school en de invloed van peers.

Hieronder de plaatjes op bladzijde 51, 52 waarin de interactie zichtbaar wordt.

Kieboom-dynamisch-model-hoogbegaafdheidBij overlap van de drie cirkels is de begaafdheid zichtbaar!

Kieboom-dynamisch-model-begaafdheid-AHier is de omgeving stimulerend waardoor de begaafdheid tot ontwikkeling komt.

Kieboom-dynamisch-model-begaafdheid-BHier is er een mismatch met de omgeving. De begaafdheid verdwijnt uit beeld.

Focus op leren

Op bladzijde 120 beschrijft Tessa hoe het er aan toe kan gaan in een kringgesprek in de kleuterklas. Daar vertelt ze dat een begaafde kleuter een verhaal vertelt wat boven het niveau is van de andere kleuters. Het maakt dan heel veel uit hoe je reageert als leerkracht. Dit is een voorbeeld in de kleuterklas en is door te trekken naar de oudere kinderen.

Kern van deze reactie is dat je focust op léren. Interessante reflectie voor ouders en leerkrachten is: hoe bevorder ik een leerhouding bij mijn begaafde kind of tiener?

tessa-kieboom-leren 

Opvoeden begaafden: een kwestie van respect

Pagina 182 en verder gaat in op het opvoeden van begaafde kinderen/ leerlingen. In de kern is dit een kwestie van respect. Het is precies wat ik in mijn coachgesprekken ook als dé succesfactor ervaar. Tessa werkt onder een aantal kopjes de volgende onderwerpen uit:

  1. Respect is: ruimte maken voor autonomie
  2. Respect is: ruimte creëren voor positief overleg en inspraak
  3. Respect is: je kind en zijn/ haar mening ernstig nemen
  4. Respect is: soepel kunnen omgaan met uitzonderingen
  5. Respect is: je kind altijd in zijn waar laten
  6. Respect tonen is respect ervaren

tessa-kieboom-hoogbegaafd-respect

Reflectiemomenten zijn leermomenten. Kijk eens met een vergrootglas naar jouw interactie richting je begaafde tiener. Wanneer lukt het je werkelijk respect te tonen aan je tiener? En hoe doe je het in de moeilijkste momenten?

Vind je dit boek interessant? Schaf het aan!

Reactie plaatsen