Begeleiding begaafde tiener... NOOIT aan ’t handje nemen…
25 april 2023 
1 min. leestijd

Begeleiding begaafde tiener... NOOIT aan ’t handje nemen…

Begeleiding van Justin

Justin doet vwo, is nét over het randje de vijfde ingerold.

Ik ben z’n coach.

Na ons vorige gesprek is er iets interessants gebeurd!


Ik vraag hem: ‘Hoe lukt het met de huiswerkbegeleiding voor wiskunde?’

Justin: ‘O, die heb ik niet meer’.

Ik: ‘Oké, die heb je niet meer…’

B: ‘Nee, ik had er niks aan’.


Nou, van zo’n antwoord houd ik!

Ik ben van ‘Doen wat werkt’.

Werkt het niet? Niet doen dus.


Tegelijkertijd denk ik natuurlijk óók: hoe dan verder?

Er was toen wél een reden om huiswerkbegeleiding te nemen.


‘Nee’, zegt Justin, ‘ik ga nu naar een mevrouw bij ons op de hoek’.

Ik: ‘Oké, je maakt me nieuwsgierig!’

En dan legt hij uit wat deze ‘mevrouw op de hoek’ ánders doet dan die ‘mevrouw van de huiswerkbegeleiding’.

Die ‘mevrouw op de hoek’ zegt dat hij altijd mag komen als hij hulp nodig heeft, maar het hoeft niet.


Als hij bij haar is vraagt ze wat ze aan hem moet uitleggen… en dan doet ze dat.

Daarna vraagt ze of hij van deze stof iets wil oefenen.

Ja? Dan doen ze dat samen.

Nee? Ook goed.

Liever alleen? Prima.


De ‘mevrouw op de hoek’ laat het helemaal bij Jústin liggen.

Terwijl hij door de ‘mevrouw van de huiswerkbegeleiding’ veel meer ‘aan ‘t handje’ werd genomen. Wat dus niet werkte.


Weet je wat ik hierin zie?

De ‘mevrouw van de huiswerkbegeleiding’ leídt hem met de bedoeling dat Justin gaat volgen [wat hij niet doet].

De ‘mevrouw op de hoek’ vólgt Justin zodat zij hem kan leiden [wat hij ………].


‘Leiden door te volgen’

Dat is het!


Ik vraag me af: wat kan jij als vader of moeder met dit inzicht?

Laat me dat hieronder weten!

Reactie plaatsen