Ik ben vader en begeleid zélf mijn tiener bij het leren
17 april 2023 
1 min. leestijd

Ik ben vader en begeleid zélf mijn tiener bij het leren

Als vader ligt er soms plotsklaps een taak op je bord!

Paar jaar geleden kreeg mijn dochter in mavo 4 echt een gewéldige opdracht bij Nederlands.

Even kort gezegd: ‘Maak een glossie over jezelf; over 2 maanden inleveren.’

Docent liet voorbeelden zien: om je vingers bij af te likken… zó mooi.


Mijn dochter had er súper veel zin in.

Lachend gezicht.

Rechte rug.

Beginnen maar.


MAAR DAT BLEEF NIET ZO…


Half uur later…


Effen gezicht.

Afhangende schouders.

Diepe zucht.


Ik zeg: ‘Lukt het?’

Zij: ‘Nee’.


Nou, helder hé.

Toen had ík iets te doen!

Huh, ik?

Ja!


Deze opdracht was niet alleen super leuk…

Deze opdracht was ook super groot!

Daarvoor moet je best wel wat vaardigheden inzetten.


Als we terug kijken is hét grote succes dat ze enorm veel geleerd heeft in vaardigheden als focus aanbrengen, je niet laten afleiden, plannen, afspraken maken, logboek bijhouden en zo kan ik nog wel even doorgaan.


Super interessant proces.

Voor mijn dochter.


Én voor mij als vader.


Waarom?

- Ik was er voor haar

- Ik begeleidde haar.

- Ik stelde vragen, zodat zíj ging denken en doen

- Ik gaf geen antwoorden, want door mijn vragen ontdekte ze die zelf.


Dat is leuk terugkijken.

Zíj maakte háár glossie!

Ze is er nog stééds trots op.

Hij past perfect in het rijtje van ál die mooie voorbeelden.


Ik ben heel benieuwd hoe jij dat doet.

Begeleid jij jouw tiener óók bij opdrachten van school?

Geef je reactie hieronder.

Reactie plaatsen